ید یک ماده معدنی ضروری است که توسط بدن ساخته نمی شود، بنابراین باید از طریق غذا یا مکمل ها به دست آید. به طور طبیعی در برخی غذاها یافت می شود و به مکمل ها و برخی چاشنی های نمک اضافه می شود.

ید برای ساخت هورمون های تیروئید تیروکسین و تری یدوتیرونین لازم است قرص ید فولیک که به ایجاد پروتئین ها و فعالیت آنزیم ها و همچنین تنظیم متابولیسم طبیعی کمک می کند.

بدون ید کافی، این هورمون‌های تیروئید به درستی کار نمی‌کنند و می‌توانند منجر به کم‌کاری یا پرکاری غده تیروئید شوند و باعث ایجاد شرایط پزشکی کم‌کاری تیروئید و پرکاری تیروئید با عوارض جانبی مختلف در بدن شوند.

مقدار توصیه شده رژیم غذایی برای ید 150 میکروگرم (mcg) در روز برای مردان و زنان بالغ بالای 19 سال و 220 و 290 میکروگرم در روز برای زنان باردار و شیرده است.

سطح بالای مصرف قابل تحمل حداکثر دوز روزانه است که بعید است عوارض جانبی نامطلوبی در جمعیت عمومی ایجاد کند. UL برای ید برای بزرگسالان بالای 19 سال و زنان باردار و شیرده 1100 میکروگرم در روز است.

ید در خاک و اقیانوس یافت می شود که مقدار آن متفاوت است و بر مقدار ماده معدنی موجود در یک غذا تأثیر می گذارد. ید عمدتاً در غذاهای پروتئین حیوانی و سبزیجات دریایی و به میزان کمتری در غذاهای غنی شده مانند نان، غلات و شیر یافت می شود.

ید متابولیسم را تنظیم می کند، تبدیل انرژی به دست آمده از غذا به انرژی برای کمک به عملکرد و رشد سلول ها. بنابراین کمبود ید می تواند از رشد و نمو طبیعی جلوگیری کند.

این امر به ویژه در زنان باردار و نوزادان خطرناک است، که در آنها سقط جنین، مرده‌زایی، کاهش رشد و اختلالات شناختی ممکن است رخ دهد.

در بزرگسالان، کمبود ید کمتر از 10 تا 20 میکروگرم در روز می‌تواند منجر به تولید ناکافی هورمون تیروئید به نام کم‌کاری تیروئید شود که عملکردهای متابولیک طبیعی مانند تنظیم ضربان قلب، دمای بدن و وزن بدن را مختل می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *