کشف دمپایی نیکتا ملکه الیزابت که از طلا ساخته شده بود

تصاویر دمپایی نیکتا به‌عنوان ابزار ضربه‌ای برای اولین بار در چند گلدان سیاه پیکر متعلق به اواسط قرن ششم یکی از قدیمی ترین آنها در یک لکیتوس با پیکر سیاه آتیش در موزه باستان شناسی بولونیا، منسوب به نقاش صندل و قدمت است.

مردی برهنه با بازوی چپ خود کودک کوچکی را می‌گیرد، در حالی که در بازوی راست خود صندلی به دست می‌گیرد که به وضوح می‌خواهد با آن به او بکوبد.

جوان در حالی که به عقب به مرد نگاه می کند به سمت چپ خود فشار می آورد و دستش را به سمت چپ دراز می کند که در سمت راست صحنه، زنی، به احتمال زیاد مادرش، با دست های دراز شده ایستاده و التماس می کند.

کودک صحنه‌ای دیگر یک آمفورای سیاه‌پیکر آتیک را تزئین می‌کند که به نقاش وورتسبورگ 252 نسبت داده می‌شود و در آدولفسک نگهداری می‌شود و قدمت آن به حدوداً می‌رسد. 540 قبل از میلاد.

در یک طرف آمفورا مردی را می بینیم که لباس پوشیده روی چهارپایه نشسته و به جلو خم شده است. با دست چپش محکم پشت کودک کوچک را می‌گیرد، در حالی که در دست راستش که بالای سرش بلند شده، صندل به دست گرفته است.

سر کودک رو به بالا است، ژستی که ممکن است بیانگر ترس باشد، و او سعی می کند با دست بلندش از خود دفاع کند متجاوز ممکن است پدر کودک یا شاید یک مربی باشد. دو ناظر -جوانان نیمه‌پوشیده در کنار صحنه هستند و به سمت رویداد خشونت‌آمیز مرکزی اشاره می‌کنند.

زمینه هر دو صحنه توصیف شده به احتمال زیاد آموزشی است، و شامل تنبیه بدنی یک مرد بالغ بر کودک خردسال در زمینه‌ای است که می‌توانیم از اشیاء نشان‌داده‌شده استنباط کنیم که یک کودک خانگی است.

این نقش بر روی گلدان‌های سیاه‌پیکر و سرخ‌پیکر تکرار می‌شود، اما تعداد کل این صحنه‌ها بسیار کم است نمونه خوبی در مجموعه واتیکان یافت می‌شود: جامی منسوب به دوریس که قدمت آن به حدوداً می‌رسد.

در وسط ساتیری ایستاده است، با دست راست بلند شده و صندل را گرفته، می‌خواهد به کودک طنزی که صورتش به سمت او بالا رفته است در حالی که بدنش رو به طرف دیگر است، به سمت طنز دیگری که سمت راست ایستاده است برخورد کند.